Thursday 3 October 2013

Muslimat Kuat

Muslimat kena kuat. Tak kuat pun, cubalah untuk kuat. Kuat kita bukan pada kekuatan fizikal semata-mata, tapi kuatnya kita bila kita serahkan hati kita sepenuhnya kepada Allah. Kerana itu, rasulullah menyampaikan satu wirid khas kepada anakanda kesayangannya, Fatimah untuk diamalkan pada waktu pagi dan petang. Perkara ini ada diceritakan dalam satu hadis yang panjang bila mana fatimah mengadu kepada bapanya tentang kesulitan mengurus rumah tangga seharian. 

Muslimat, kita mohon agar Allah perbaiki (aslih) segala urusan kita. Jangan sampai Allah biarkan diri kita kepada diri kita sendiri walau kadar sekelip mata. Cuba bayangkan, seronok tak bila mak yang kita sayang kata kepada kita dengan sayunya, "Mulai hari ini, kau buatlah apa yang kau suka. Tak payahlah nak rujuk mak apa-apa. Kau dah besar, dah pandai... Jangan minta apa-apa lagi dengan mak..". Bayangkan muslimat, hati anak mana yang tak luluh mendengar kata-kata sebegini bukan? Begitu juga kita sebagai hamba dengan Allah. Jangan sampai satu masa, Allah beritahu kepada malaikat, "Wahai para malaikat, mulai hari ini tak payah lagi kamu menjaga si fulan. Lantak, suka hati dialah nak buat apa. Dia lagi pandai mengurus hidupnya.". Nauzubillah ya Allah. Kalau beginilah keadaannya, apa akan jadi dengan diri kita? Walau dengan kadar kerlipan mata Allah lepaskan, seorang suami sanggup menembak mati isterinya sendiri. Dengan kadar sekelip mata, seorang ayah yang Allah lepaskan dia menerkup anaknya sendiri dengan bantal. Semua ini sekejap saja Allah lepaskan, macam macam boleh jadi. 

Oleh itu muslimat dan sahabatku, mohonlah dengan Allah agar tetap menjaga kita sampai hari kita dijemput pulang ke pangkuannya. Macam mana Allah nak jaga kita? Yaitu dengan cara kita turut 'menjaga' Allah dalam erti kata menjaga solat, menjalankan titah perintah Allah, jauhi segala laranganNya. Belajar dan ajar orang lain sebut ini selalu, "Ihfazillah, yahfazka (Jagalah Allah, Allah akan menjagamu)" hatta kepada anak-anak kita nanti. Lambat laun, walaupun mereka tak faham, Allah akan perlihatkan bagaimana cara Dia menjaga kita. :)


p/s: wirid yang dalam gambar ni, di hujungnya sebutan "thorfata 'ain".. tak tahu kenapa tak dapat ubah 'hamzah' tu kepada titik 'taa'..

No comments:

Post a Comment