Friday 20 September 2013

Catatan rindu

Masuk hari ni, genap seminggu sudah aku meninggalkan bumi tarbiyyah harakiah itu. Meninggalkan sahabat handai yang selalu di hati, dan segala kenangan di sana. Allah sajalah yang tahu betapa pilu dan pedih terasa saat kaki melangkah masuk ke pesawat hari itu. 

Sepanjang perjalanan, terbuai- buai wajah sahabat satu persatu. Lembut je. Terlakar di fikiran kata- kata semangat yang diberikan sepanjang perjalanan. Terlukis semua memori kita bersama sepanjang 3 tahun di sana. Siapa sangka, perkara seperti ini akan terjadi dalam hidupku. Sungguh, aku sangat mengasihi dan merindui kalian. Namun, itu hanya terluah di dalam hati saja. Saban hari di rumah, aku cuba sedaya mungkin menyibukkan diri dengan perkara- perkara yang mendekatkan diri kepada Allah dan memberi nilai tambah kepada diri. Dengan harapan, semoga Allah menunjukkan jalan keluar atas semua yang berlaku. Aku sangat yakin akan hal itu. 

Pernah juga aku terfikir, mungkin aku yang terlalu emosi. Abah sendiri pernah cakap, "nilah masalah utama angah, selalu sangat hard feeling. Dari zaman sekolah sampai ke Sabah. Jadi bila terjadi perkara sebegini, mulalah hati tak keruan bagai. Aduhai lah hati. Orang kata, patah tumbuh, hilang berganti. Tapi sahabat sahabat yang selalu bertakhta di sanubari tiada galang gantinya. Tambah lagi yg saling mengasihi kerana Allah. 

"Ya Allah, sudilah kiranya Engkau satukan hati kami, setia bersama kala susah dan senang, jauh mahupun dekat, kumpulkan kami di tempat yang Engkau redhai dan himpunkan kami sekali lagi di jannahMu yang teragung. Kasihilah kami sebagaimana Engkau mengasihi orang-orang yang beriman dan beramal soleh. Aminn, ya Rabbal Alamin"



No comments:

Post a Comment