Wednesday 18 September 2013

Random

Bagi aku, menulis ni bukan sesuatu yang mudah. Teingat zaman sekolah dulu, jenuh la nak habiskan 2 muka surat pun karangan. Nah, waktu tu habis semua peribahasa, slogan- slogan, dan segala kata madah pujangga terakam dalam fikiran supaya dapat disesuaikan dengan coretan yang bakal terlakar nanti. Selalunya memang setiap karangan akan adalah dua, tiga peribahasa yang berulang. huhu.

Tapi itu zaman sekolah. Karangan dihasilkan ikut suka hati mengikut tema yang diberi, cacamerba sekali. Era matrikulasi juga berbeza. Menulis adalah untuk menyiapkan laporan organisasi, risalah yang perlu dihasilkan sesuai dengan peristiwa.

Kini, setelah melalui alam kampus, penulisan adalah sesuatu yang sangat menarik. Tidak sekadar tulisan, bahkan ia boleh menjadi suatu inspirasi yang sangat berharga! Bayangkan, hanya dengan sebaris tulisan saja kita bisa bangkit dari sebuah lamunan yang panjang. Boleh juga menjadi racun berbisa buat hati. Sebab itu, aku sangat suka membaca tulisan (buku) dan kata- kata motivasi. Kadang- kadang hafal juga, tapi kebiasaannya akan terlupa la. hehe. 

Dan aku sangat- sangat suka bersahabat dengan orang yang kata- katanya indah didengar apatah lagi yang suka menulis. Tak semestinya dia tu seorang yang pandai berkata-kata atau jenis lantang bersuara. Tapi adakalanya sedikit kata- kata itu sangat terkesan di hati. Sangat suka! Orang jenis begini, insyaAllah boleh dipercayai. 

Yang pasti, apa-apa saja tulisan yang baik dan bermanfaat pasti ada nilaiannya di sisi Allah. Menulislah kerana Allah. 

p/s: currently fall in love with Ustazah Norhafizah's words dan Ustaz Ahmad Dusuki's writings :)

No comments:

Post a Comment