Thursday 26 September 2013

Tuhan memanggil ku

Bismillah

"Dan apabila manusia ditimpa bencana, dia memohon (pertolongan) kpd Tuhannya dengan kembali (taat) kepadaNya; tetapi apabila Dia memberikan nikmat kepadanya dia lupa (bencana) yang pernah dia berdoa kepada Allah sebelum itu...."
(Surah Az zumar: 8)

Memang begitulah watak seorang manusia. Apabila Allah datangkan kesusahan padanya, pandailah dia datang kepada Allah sambil membawa hati yang dicintaiNya. Hati yang bertaubat kembali kepadaNya. Sesuai dengan sabda Rasul, "Bila mana Allah mencintai seorang hambaNya, maka Dia akan datangkan ujian kepadanya..".

Boleh jadi selama ini, Tuhan memanggil kita berkali-kali untuk kembali membawa hati yang suci bersih lagi tenang kepadaNya namun kita ambil mudah. Ambil tak endah. Lalu Tuhan pun berkata, "Tak mengapalah, Aku lagi tahu apa yang hendak dibuat dengan si fulan." Kita bertuah sebab Allah masih sudi mendatangkan ujian berbentuk kesusahan supaya kita sedar bahawa kita milik Allah sepenuhnya hatta hati kita sendiri. Kenapa bersyukur? Sebab ada orang yang Allah dah menyampah padanya, lalu Allah lepaskan dia kepada dirinya sendiri. Nauzubillah.

Terima kasih Ya Allah, sudi memanggil aku~



Tuhan memanggil ku tidak menyahutnya 
Tuhan memanggil aku mendengar saja 
Tuhan memanggil aku ku sahut sekali-sekala 
Tuhan memanggil aku ku cuba menerimanya

Tuhan memanggil ku sahut bertalu-talu
Tuhan memanggil ku jemu menyahutnya
tapi aku memaksa diriku menerimanya
itulah diri aku belum jinak dengan Tuhan
aku akan jinakkan dengan berkelana 



No comments:

Post a Comment